La supervivència de les empreses a través de la innovació. Innoves?

Javier RodríguezConsultoria, Desenvolupament, Empresa

Segons avancen els anys, la longevitat mitjana de les empreses es veu reduïda. Les xifres mostrades en l’últim informe de Innosight sobre l’estimació de vida de les empreses del S&P500 mostren que, mentre la mitjana se situava entorn dels 60 anys l’any 1960, en l’actualitat és només d’uns 20 aproximadament. Entrant més detalladament en la tipologia de les empreses, s’observa que aquelles que veuen més compromesa la seva longevitat són les que menys innovacions aporten; per part contrària, les que proposen una major innovació, sobretot tecnològica, són les que es troben en la part alta de la forquilla. 

Amb aquestes dades pot denotar-se la importància que adquireix innovar dins de les empreses, veritat? 

Molts de vosaltres segur que ho feu i us dóna grans resultats. Encara així, entrarem una mica més en profunditat en el concepte i en els tipus d’innovació que existeixen. Ens acompanyeu?

Què és la innovació?

Seguint la definició de la RAE, el concepte “innovació” és:

  • Acció i efecte d’innovar.
  • Creació o modificació d’un producte, i la seva introducció en un mercat.

Aquesta definició de la Reial Acadèmia pot ser complementada amb l’aportada per la referència bibliogràfica per excel·lència en matèria d’innovació, el Manual d’Oslo (OCDE,2005):

“Concepció i implantació de canvis significatius en el producte, el procés, el màrqueting o l’organització de l’empresa amb el propòsit de millorar els resultats.” 

A diferència de la primera definició, en aquesta s’exposa que l’acte d’innovar no té perquè estar únicament subjecte al producte, sinó també als processos duts a terme, al màrqueting o a l’organització en si. D’altra banda, recalca que el propòsit d’innovar és el de millorar resultats. Per tant, i lligant-ho a l’informe de Innosight, pot entendre’s per què les empreses que innoven són aquelles que tenen una major longevitat. 

Quins tipus d’Innovació hi ha?

Existeixen diversos autors que proposen diferents tipologies d’innovació. Dins d’aquestes diverses propostes, la del Manual d’Oslo continua sent la més acceptada avui dia. Aquest Manual defineix quatre principals tipus d’innovació:

Innovació de producte/servei

Introducció en el mercat d’un bé o servei nou, o significativament millorat, en relació amb les seves característiques tècniques, ús o altres funcionalitats. Per a poder considerar un producte o servei com a innovació, aquest ha de presentar característiques i rendiments diferents als productes ja existents en l’organització. 

Un exemple d’innovació de producte és l’iPhone. En el seu inici va suposar una innovació radical amb la introducció al mercat d’un producte amb característiques completament diferents a les existents. Posteriorment, any a any va presentant innovacions incrementals, millorant les seves característiques tècniques de manera significativa. 

Innovació de procés

Canviar significativament les tècniques, materials i/o programes informàtics utilitzats amb la finalitat de reduir tant els costos unitaris de producció, distribució o millora de qualitat. 

Com a exemple d’innovació de procés tenim, com segur tots coneixeu, la primera línia d’assemblatge mòbil del món d’Henry Ford. Aquesta innovació de procés va aconseguir escurçar el temps de producció d’un vehicle de 12 hores a solament una hora i mitja.

Innovació en Màrqueting

Implementar noves metodologies de màrqueting, en les quals es millori el disseny estètic del producte, embalatge, preu, distribució i/o promoció amb l’objectiu d’incrementar vendes.

Us recordeu de quan Coca-Cola va realitzar la venda de les seves llaunes de refresc amb noms inscrits en elles? Aquest seria un exemple clar d’innovació en Màrqueting.

Innovació en organització

Canviar procediments i/o pràctiques en l’organització (gestió del coneixement, avaluació i desenvolupament dels recursos humans, gestió de la qualitat… entre altres), modificar la seu/ubicació del treball i/o les relacions cap a l’exterior. Aquests canvis han d’anar enfocats a millorar els resultats de productivitat.

Estem segurs que a causa de la situació actual, aquest és el tipus d’innovació que més esteu practicant en les vostres organitzacions a través de, per exemple, la introducció del teletreball o la manera en què gestioneu el canvi.

Veiem doncs que la innovació no sols es basa en la millora o creació d’un producte, sinó que té una complexitat molt major i que pot atacar-se des de diferents àmbits. Per a poder realitzar-la dins de l’organització existeixen diferents metodologies. Si vols conèixer una dels més interessants, estigues atent al següent post, on t’ensenyarem què és el Design Thinking.

En Consultcat tenim clar que la innovació hauria de ser un valor essencial que hauria d’existir en totes les organitzacions, havent de ser un dels pilars en la definició dels seus plans estratègics. 

Si creieu que la vostra organització necessita ajuda per a donar un impuls als seus processos d’innovació, no dubteu a contactar-nos aquí. Estarem encantats d’ajudar!

A més, si voleu continuar informant-vos de les tendències del mercat i no perdre-us res, no us oblideu de subscriure a la nostra newsletter. 

Fins la propera!

 

Comparteix